Onderzoek: Waarom kiezen boeren wel of niet voor kruidenrijk grasland

Masterstudent Tibbe Wentzel (Utrecht Universiteit, sociologie) deed onderzoek naar de beweegredenen van boeren om te kiezen voor kruidenrijk grasland. Hoe draagt de 1001ha campagne hier aan bij?

Hoe komt het dat veel melkveehouders nog niet bekend zijn met kruidenrijk grasland of het niet toepassen, terwijl er duidelijk veel natuurlijke en bedrijfskundige voordelen aan zitten? In dit onderzoek zijn de mogelijk sociale aspecten die een rol kunnen spelen in het kiezen van een type grasland onderzocht. Daarnaast is ook de invloed van de 1001ha-campagne geëvalueerd. Via de korting van deze campagne hebben de afgelopen 5 jaar 15% van alle melkveehouders naar tevredenheid geëxperimenteerd met kruidenrijk grasland[i]. Hoe kan ook de andere 85% bereikt worden?

Het onderzoek bestond uit een enquête onder melkveehouders (195 respondenten) waarvan de data kwantitatief is geanalyseerd. De resultaten laten zien dat een financiële prikkel, zoals de 1001ha korting, helpt maar dat sociale factoren bepalender zijn voor de keuze van het type grasland. Onafhankelijk van de korting zijn er drie andere uitgangspunten om meer boeren kruidenrijk grasland te laten toepassen: kennis, identiteit en sociale factoren. 

Financiele prikkel 1001ha

De campagne 1001ha geeft een flinke korting op kruidenrijk zaaigoed. Dat een financiële prikkel goed werkt, blijkt wel uit de campagne resultaten: al 2.100 melkveehouders werden door korting over de streep getrokken. 80% wil na het eerste experiment méér kruidenrijk grasland en slechts 4% wil dit niet.

Wederom wordt in dit onderzoek bevestigd dat een financiële prikkel goed werkt: Gemiddeld gezien gaat de intentie om kruidenrijk grasland toe te passen met 23% omhoog.  Dat kan 1001ha zijn, maar inmiddels zijn er meerdere grote marktpartijen die ook een financiële beloning geven voor kruidenrijk grasland. Extra subsidies en toereikende voorwaarden voor duurzame investeringen kunnen voor versnelling zorgen [ii].

Identiteit

Hoe een boer over zichzelf denkt, lijkt een belangrijke beweegreden. Als een melkveehouder zichzelf identificeert als natuur-inclusief zorgt dit voor het toepassen van bijbehorende praktijken, zoals kruidenrijk grasland. De resultaten laten zien dat een passende identiteit,  de houding van een melkveehouder overstijgt als beweegreden. Wetenschappelijk onderzoek of een inspirerend voorbeeld van kruidenrijke graslanden kan iemands houding positief veranderen, maar zodra het ook de identiteit van de melkveehouder aanspreekt, leidt dit sneller tot uitproberen.

Het creëren van labels, verbonden aan een bepaalde identiteit, zou dit potentieel verder kunnen versterken. Dit kan namelijk bijdragen aan herkenning, trots, en identificatie[iii]. Een voorbeeld is het plaatsen van bordjes met ‘kruidenrijk grasland’ bij de percelen.

Haalbaarheid

Ook blijkt dat de waargenomen haalbaarheid van het kruidenrijk grasland proces een belangrijke beweegreden is. Veel boeren denken meer controle en zekerheid te hebben met Engels raaigras en kunstmest. De melkveehouders die aangaven dat kruidenrijk grasland niet haalbaar is, noemden voornamelijk de volgende redenen: een gebrek aan kennis, te weinig ervaring of geen financieel perspectief.

Kennisdeling via informatieavonden, webinars of excursies zouden het kennisniveau en daarmee het gevoel van haalbaarheid kunnen vergroten. Hetzelfde geldt voor een lokale appgroep waarin kennis kan worden uitgewisseld.

Normen

De resultaten laten zien dat deelnemers vooral beïnvloed worden door andere melkveehouders. De sociale druk van ‘anderen’ (vrienden, familie, kennissen) is een stuk minder belangrijk.  35% van de deelnemers komt in aanraking met kruidenrijk grasland via een studiegroep, 24% via hun collega-melkveehouders in de buurt en 23% via een agrarisch collectief.  

Vooral de agrarische collectieven lijken potentie te hebben voor het veranderen van normen binnen de melkveehouderij, want hier komen boeren met uiteenlopende achtergronden samen. Goed gefinancierde en georganiseerde collectieven zouden lidmaatschap toegankelijk en lonend kunnen maken voor de melkveehouder.

Meer weten? Lees hier de complete evaluatie van het onderzoek ‘Beweegredenen Kruidenrijk Grasland’.


BRONNEN

[i] https://kruidenrijk.1001ha.nl/wp-content/uploads/1001ha-Evaluatieverslag-Kruidenrijk-2024_.pdf

[ii] Koetse, M. J., & Bouma, J. A. (2022). Incentivizing a regime change in Dutch agriculture. Environmental Innovation and Societal Transitions, 44, 265–282. https://doi.org/10.1016/j.eist.2022.08.001

[iii] Lokhorst, A. M., Werner, C. M., Staats, H., van Dijk, E., & Gale, J. (2013). Commitment and Behavior Change: A Meta-analysis and Critical Review of Commitment Making Strategies in Environmental Research. Environment and Behavior45(1), 3-34. https://doi.org/10.1177/0013916511411477

Foto: Sabine Grootendorst

Deel dit

Meer nieuws

bomen3-300x200
09.10.2025

Grootschalige bomenactie voor boeren weer van start

Vanaf vandaag kunnen boeren in het hele land weer bomenpakketten bestellen met flinke korting. Diverse LTO afdelingen en Urgenda willen met de campagne ‘1001ha bomen’...
kruidenweidepaarden31
09.09.2025

Urgenda start nieuwe biodiversiteitscampagne

Nederland telt honderdduizenden paarden en pony’s en naar schatting ruim 200.000 hectare paardenweides. Op deze hectares is veel winst te behalen voor de biodiversiteit. Veel...
251818
08.09.2025

Kruidenrijk Graslanddag 20 & 27 sept

Ga eens kijken bij een kruidenrijk perceel bij jou in de buurt. Op 20 & 27 september ben je bij 10 melkveehouders welkom om in...